dinsdag 9 november 2010

Reflectie op de cursus

Reflectie op de cursus
Deze cursus is door mij ervaren als zeer interessant. In het begin van de cursus was ik sceptisch over het feit dat het vooral ging om het leren van het debatteren zelf en in mindere mate ging over het bestuderen van nieuwe media. Daar ben ik inmiddels op teruggekomen omdat ik het erg leuk vind om te debatteren. Ik vind dan ook dat veel geleerd heb over het voeren van een goed debat in het algemeen en ik persoonlijk vooruitgang heb geboekt in het debatteren zelf. Ook heb ik meer geleerd over nieuwe media dan ik aanvankelijk dus dacht. Ook heb ik door deze cursus een beter inzicht gekregen in wat er met nieuwe media concreet onderzocht en gedaan wordt. Mijn eerste (en enige volledige) ervaring met nieuwe media was het van Nieuwe Media. Dit was erg abstract en ik hoewel ik het erg interessant vind, kon ik de maatschappelijke relevantie er niet goed van inzien. Door dit vak heb ik dat nu wel ingezien. Iets waar ik erg blij mee ben aangezien ik na het vak nieuwe media besloten heb dat ik die kant ook op wil.
De docente van onze werkgroep was Erna Kotkamp. Ik vind dat zij onze werkgroep goed begeleid heeft en veel positieve feedback heeft gegeven. Ook haar positieve instelling zorgde altijd voor een goede sfeer tijdens de werkgroepen. Ik las toevallig een reflectie op de cursus van een van mijn medestudenten waarin werd gezegd dat mevrouw Kotkamp misschien soms iets te aardig was waardoor de studenten zich er makkelijk vanaf zouden willen maken. Hoewel ik de redenatie begrijp, ben ik het er niet volledig mee eens. Persoonlijk maak ik liever iets voor een docent die aardig vind dan voor een die mij irriteert.
Mevrouw Kotkamp zei onlangs tijdens een werkgroep dat zij de werkcolleges wil verlengen naar drie uur. Ik denk dat een goed idee is aangezien er na het debat meestal net iets te weinig tijd overblijft om de stof te behandelen. Hoewel ik van mening ben  dat niet alle werkcolleges 3 uur zouden moeten duren omdat dit bij sommige vakken op zijn zachtst gezegd ‘teveel van het goede’ zou zijn, denk ik dat het bij deze cursus wel vol te houden is en dus een verbetering van de cursus betekent.
Over de hoorcolleges kan ik enkel zeggen dat de gastsprekers precies paste bij elk thema en ze allemaal een interessant praatje gehouden hebben. Verder wil alleen nog opmerken dat het misschien beter is als alle studenten deelnemen aan het plenaire einddebat omdat ik het nogal zielig vond dat zij zoveel moesten schrijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten