dinsdag 9 november 2010

Commentaar van Fokke Lingeman en mijn reactie daarop.


Gekregen commentaar:
Helaas heb ik geen commentaar gekregen van Julia Nueslein omdat die in plaats van mij commentaar te geven Caroline van der Zwaard commentaar heeft gegeven. Ik heb dus maar een keer commentaar gehad.
Dit commentaar is geleverd door Fokke Lingeman.
Hieronder de kopie van het commentaar dat ik op het weblog van Roeland den Ouden heb geplaatst.
Algemene indruk

Uit het commentaar dat je schreef op het blog van Marlon van Schellebeek gaf je al aan dat je een voorstander bent van het plaatsen van alleen de noodzakelijke stukken. Dit zie ik ook terug in je blog, dat simpel en clean is, waardoor de stukken zelf goed te lezen zijn. Dit in contrast met het door de achtergrond relatief drukke blog van Julia Nuesslein. De aandacht is er dus goed bij te houden en het is overzichtelijk. Wel zie ik dat je geen wekelijkse nieuwsitems hebt gepubliceerd en besproken. Wat misschien nog wel een puntje van aandacht kan zijn is het vermelden van geraadpleegde bronnen onderaan je publicaties, om je blog wat meer wetenschappelijke lading te geven. Zo kun je je standpunten sterker beargumenteren.

Reactie op "Reflectie hoorcollege met Tim Kuik"

Ik vind het goed dat je een contrast weer probeert te geven tussen het standpunt van de open source community en dat van Brein op auteursrecht, maar ik ben het niet helemaal met je eens dat deze haaks op elkaar staan. Wanneer je een open source software gebruikt, heb je namelijk ook toestemming nodig van de auteursrechthebbende. Door deze software te gebruiken veelvoudig je de software, en daar heb je toestemming voor nodig. Dit is vrijwel altijd opgenomen in de License die je vaak automatisch accepteert.  M.M. Groenenboom schreef een stuk over Open source software en het Auteursrecht waar hier meer over te lezen is.

In de laatste paragraaf vind ik het goed dat je de tekst van Kembrew McLeod gebruikt om weer terug te komen op het verschil tussen auteursrecht en vrijheid van informatie. Wel vroeg ik me bij het lezen van het woord balans af of je hier niet beter grens voor kunt gebruiken, maar dat komt misschien door mijn interpretatie. Waar ligt de grens tussen vrijheid van informatie en het schenden van auteursrecht?

Reactie op dit commentaar door Roeland den Ouden.
Ten eerste wil ik zeggen dat ik me zeker kan vinden in het commentaar dat Fokke mij gegeven heeft. Ik heb mij bij deze blog inderdaad tot de basis beperkt maar ik moet wel aanmerken op het commentaar van Fokke dat ik niet tegen extra stukken ben. Ik heb alleen Marlon de tip gegeven om duidelijker te vermelden waarom de extra stukken relevant zijn aan de onderwerpen die wij behandelen tijdens deze cursus.
Ik heb inderdaad te weinig bronnen vermeld in mijn blog tot aan het commentaar van Fokke toe. Ik heb daar dan ook aandacht aan besteedt en ik denk dat het nu beter in orde is. Ook heb ik nog de stukken gelezen die Fokke mij aanbood waardoor ik nu in heb gezien dat ik het open source concept inderdaad verkeerd begrepen had. Dit punt van kritiek kreeg ik ook al van onze werkgroepdocente.
Het laatste puntje wat Fokke aanmerkt is niet heel erg belangrijk denk ik maar toch is het fijn om te zien dat hij kritisch naar mijn blog gekeken heeft. Ik denk dat balans ook gezegd kan worden maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Misschien heeft hij ook wel gelijk dat kan natuurlijk ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten